Etiketter

Annet (8) fakta (3) Frokost (1) Kake (3) kylling (1) Rabarbra (1) rengjøring (1) Suppe (2) Sylting (1)

søndag 13. februar 2011

Å dele en gris

Til jul kjøpte jeg lodd fra en fotballklubb hvor hovedpremien var en halv gris. Jeg ble skikkelig ivrig og synes det hadde vært kjempemorsomt om jeg hadde fått en halv gris på døra, men hva hadde jeg gjort om jeg hadde vunnet? Jeg titter i bestemors kokebok og finner svar:


Lånt et supertøtt bilde fra:
http://www.9freepictures.com/animals-pictures/baby-pig-68.html



Dele sund en gris:

Grisen henger 24 timer før den deles opp.
Først løses istene. Nyreene tekes ut og vannes (hvordan vet man hvordan nyrene ser ut og hvor de ligger?). Grisen deles i for og bakpart. Fillene tas ut og så ryggmargen og brenden (samme spørsmål!). Nakkestykke tas ut og brukes gjerne til skinkerull. Det bankes til beinet blir magert (shit!) og gnir det med krydder, salter det og la det ligge i ca. 5 uker (hvor legger jeg det da mon tro, i en leilighet midt i Oslo).
Skjærer ut den uekte fileen (er det en uekte der også?).
Kottelettene skjæres ut en handbred. De som sitter på framparten av grisen kalles framkotteletter. Ribben skjæres ut. Følges finnene (har grisen også finner???) mest mulig. Midtparten skjæres bart. Øvre deler kutas til spekke og legges i saltpeterfri (SALTPETER!) lake.
Skjærer bart blodig rester og brukes sammen med kjøttet. Da skinken blir mye finere og gjevnere i kantene. Labbene skjæres av og kløyves til utvarnningen.
Den bakre del deles opp som forparten.


Annen arbeidsdag: Oppdelingen slakting m.m.
Kjøttskrottene deles alltid i 4 deler. To fremparter og to bakparter, men ellers er oppdeling noe forskjellig etter som det passer for det er noen som vil ha meget på saltbaljen, andre vil bruke noe ferskt og opplagret (ferskt for meg, please!). Nesten alle vil bruke noe ferskt eller tillagret hermetisk. Grisen fordeles som regel som ribbe i husstellboka. Skjær skinkene så store som mulig så det blir bryks iden skjær ikke ribbene for fete for ellers går det utover siefleske som blir tynt og ryrt. Buksisten kan skjæres ut helt før dyret deles. Dette forutsatt at hele grisen er til eget bruk og ikke skal selges. 


Jepp, så så enkelt var det! 
Kanskje lik greit at jeg ikke vant den halve grisen? Men det hadde vært gøy og en gang være med på denne prosessen, men kanskje ikke gjøre det på egenhånd! 
Kunne egentlig ønske det var noe jeg kunne ha lært at bestemor før hun ble borte. 
Jeg vil vel ikke kalle meg selv en pingle, men dette tror jeg er ganske heavy. Med assistanse, kanskje en vakker dag!


Hvordan man bruker de ulike delene av dyret kommer neste uke :) 
Enjoy!

2 kommentarer:

  1. hehe litt av en jobb ja.. Du får stikke opp på Hågå med en halv gris, dette har mor gjort mange ganger! (Uten at jeg har fulgt så veldig godt med.. )

    SvarSlett
  2. Ja, det spørs om ikke jeg skal gjøre det en dag :)

    SvarSlett